KNJV Tevredenheidsonderzoek voorjagers mei 2016 Deel1

"In mei 2016 hield Zest Marketing namens de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging een uitgebreid onderzoek onder voorjagers. Wat kenmerkt deze groep? Wat verwachten zij van een belangenorganisatie als de Jagersvereniging en waarin verschillen hun wensen van die van jagers? Zest verwerkte de ingevulde formulieren van ruim 1.000 jachthondenmensen."
De Jager | Januari 2017.

BASISLIDMAATSCHAP

Dit onderwerp stond blijkbaar hoog op de agenda van het KNJV-bestuur. De voorjager is gevraagd of zo'n basislidmaatschap zou willen. 62% Had hier oren naar. De lid kon bij deze lidmaatschapsvorm tegen bijbetaling zelf voor extra ledenservice kiezen.

CONTRIBUTIE

Op de vraag wat de voorjager van de hoogte van de contributie vond, gaaf 48% aan deze te hoog te vinden. Een contributie tussen € 50,- en € 100,- zou redelijk zijn, i.p.v. de huidige € 165,-.

BELANGENBEHARTIGING

Op de vraag aan welke activiteiten KNJV aandacht aan zou moeten besteden, antwoordde 30%, wedstrijden en 21% proeven. Dit zou best in een categorie kunnen vallen, m.i. is dit hetzelfde discipline in totaal 51%. Dit is een stuk meer dan 31% die voor collectieve belangenbehartiging heeft gekozen. De conclusie van KNJV was echter (red): "Wij zijn blij om te zien dat ook onder voorjagers de collectieve belangenbehartiging als het belangrijkste werk van de vereniging wordt gezien." aldus KNJV.

JACHTHONDEN WEDSTRIJDEN en PROEVEN

51% Van de respondenten gaven aan dat KNJV meer aandacht zou moeten besteden aan jachthonden activiteiten zoals proeven en wedstrijden. Wat zou de voorjager hiervan vinden als een paar manden later hoort dat KNJV de jachthonden activiteiten helemaal gaat afstoten?

De artikel in "De Jager" wordt afgesloten met: "Het bestuur zal de resultaten van dit onderzoek verwerken in een beleidsvoorstel dat met de Ledenraad kan worden besproken." We zijn bijna drie jaar verder en de leden wachten nog steeds op een reactie. Een vraag via een poll in de FB groep van KNJV waarin wij uitleg hierover vroegen, liep volledig uit de hand, maar dit in deel 2 van de enquête verslaggeving.

“Organisaties worden door de overheid als door de burgers steeds vaker ter verantwoording geroepen als er iets mis gaat. Dan hoef je niet per se in de verdediging te schieten of in de aanval te gaan. Het gaat er vooral om dat je aanspreekbaar bent. Dat je uitleg geeft waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Probeer eens goed uit te leggen wat voor dilemma’s er allemaal spelen, dan begrijpt iedereen echt wel dat er soms fouten worden gemaakt.”
aldus een briljant persoon.

"Zeg wat je doet en doe wat je zegt."



KNJV, Vereniging, Bestuur, Laurens Hoedemaker, Ledenraad, Urlings, Basis lidmaatschap

  • Aangemaakt op .
© 2020 De Toezichthouder, All Rights Reserved